Online: 25 Látogató: 1050237  
Sopron Chat Közösségi Portál - SopronChat - www.sopronchat.hu
        Info | Súgó
Soproni Villamosok

SVEV 1
SVEV 11 & 2
SVEV 12 & 11 & 2
A soproni villamosvasút megnyitója, 1900. április 30-án. Az első kép a címeres 1-es villamoskocsit ábrázolja.
A második és harmadik kép később készült, a 2-es motorkocsi és a 11-es pótkocsi látható a kocsiszín előtt, illetve a kocsiszínben a 12-es pótkocsi társaságában.
A soproni villamosvonal a mai Magyarország területén lévő városok közül a legrövidebb ideig üzemelt. Az 1000 mm nyomtávú vonalat 1900. április 30-án adták át a forgalomnak, de 23 év után bezárták. Ennek oka az volt, hogy a vonalvezetés kényelmetlenül kacskaringós volt, a végpontokat csak nagy kerülővel kötötte össze. Az üzem így nem hozta meg a várt utasforgalmat és jövedelmezőséget.

1900-ban a következő vonalakat adták át:

  • a fővonal a GySEV pályaudvar - Várkerület - Déli pályaudvar vonal volt, mely megkerülte Sopron történelmi városmagját. A villamosvonal a Kossuth utca végén szintben keresztezte az ebenfurthi vasútvonalat. 1903-ban meghosszabbították a Déli pályartól a Baross utca végéig a Sörgyárig, de csak alkalomszerűen közlekedett erre villamos. A fővonalon hat forgalmi kitérő volt, 16 megállóval;
  • egy szárnyvonal is épült a Pannónia szállótól az Ezüst utca - Magyar utca - Győri út vonalon a Vágóhídig. Ennek a vonalnak olyan kicsi volt már a kezdetektől fogva a forgalma, hogy 1903-ban megszűntették, elbontották;
  • a kocsiszíni vonal a Kossuth utca északi végéből ágazott ki, a Flandorffer (Táncsics) utcában lévő csarnokhoz.

A megnyitóra a szombathelyi kocsikkal szinte teljes mértékben megegyező motor és pótkocsikat vásároltak a Roessemann & Kühnemann gyártól. Hat motorkocsit vásároltak, melyek 1-6-os pályaszámot kaptak, valamint két nyitott szekrényű nyári pótkocsit 11-12-es számon. A két pótkocsit - hasonlóan a szombathelyi átalakításhoz - még a megnyitás évében zártszekrényű motorkocsivá alakították át a pályaszám megtartásával. Így ezen kocsik jellegzetes eltérése csak az oldalablakok száma volt.

A soproni villamosvonalat 1923. május 31-én zárták be. Ekkor a villamosokat is selejtezték.

Képek a villamosvonalról

GySEV pályaudvar
Mátyás király utca
A villamosvonal végállomása a GYSEV pályaudvar előtt.
Az 1-es motorkocsi a Mátyás király útján, a háttérben a pályaudvar épülete.
Erzsébet utca
Erzsébet utca
A vonal a Deák téren keresztül érte el az Erzsébet utcát, ami párhuzamos volt a Mátyás király utcával.
A 12-es, pótkocsiból átépített motorkocsi az Erzsébet utca végén, elérve a Várkerületet.
Erzsébet utca
Várkerület
Az Erzsébet utca vége az 5-ös motorkocsival.
A Széchenyi téren végighaladva a vonal elérte a Pannónia szállót, ahol a szárnyvonal ágazott ki.
A képen látható a szárnyvonal felé induló, pótkocsiból átépített motorkocsi, míg a háttérben a fővonali kocsi közeledik.
Várkerület
Várkerület
A 2-es motorkocsi a Várkerületen, a Pannónia szálló elött.
A Várkerület. A vonal a Várkerületről az Újteleki utcába fordult, és innen ért a Kossuth utcába.
Kossuth utca
Kossuth utca
A Kossuth utca. Sopronban a villamoskocsik piros színűek voltak.
A Kossuth utcai kitérő a 4-es és az 5-ös motorkocsival.
A kocsiszín ehhez a helyhez közel helyezkedett el, a Flandorffer utcában.
Emléktábla
A villamos emléktáblája Sopronban.
 
vissza
 "Mi a különbség szegény és gazdag közt? Csak a szegény hiszi, hogy a pénz minden problémát megold."
\Ismeretlen szerző\
Felhasználónév
Jelszó
Összes Felhasználó : 4144