Online: 39 Látogató: 1066111  
Sopron Chat Közösségi Portál - SopronChat - www.sopronchat.hu
        Info | Súgó
Soproni Villamosok

SVEV 1
SVEV 11 & 2
SVEV 12 & 11 & 2
A soproni villamosvasút megnyitója, 1900. április 30-án. Az első kép a címeres 1-es villamoskocsit ábrázolja.
A második és harmadik kép később készült, a 2-es motorkocsi és a 11-es pótkocsi látható a kocsiszín előtt, illetve a kocsiszínben a 12-es pótkocsi társaságában.
A soproni villamosvonal a mai Magyarország területén lévő városok közül a legrövidebb ideig üzemelt. Az 1000 mm nyomtávú vonalat 1900. április 30-án adták át a forgalomnak, de 23 év után bezárták. Ennek oka az volt, hogy a vonalvezetés kényelmetlenül kacskaringós volt, a végpontokat csak nagy kerülővel kötötte össze. Az üzem így nem hozta meg a várt utasforgalmat és jövedelmezőséget.

1900-ban a következő vonalakat adták át:

  • a fővonal a GySEV pályaudvar - Várkerület - Déli pályaudvar vonal volt, mely megkerülte Sopron történelmi városmagját. A villamosvonal a Kossuth utca végén szintben keresztezte az ebenfurthi vasútvonalat. 1903-ban meghosszabbították a Déli pályartól a Baross utca végéig a Sörgyárig, de csak alkalomszerűen közlekedett erre villamos. A fővonalon hat forgalmi kitérő volt, 16 megállóval;
  • egy szárnyvonal is épült a Pannónia szállótól az Ezüst utca - Magyar utca - Győri út vonalon a Vágóhídig. Ennek a vonalnak olyan kicsi volt már a kezdetektől fogva a forgalma, hogy 1903-ban megszűntették, elbontották;
  • a kocsiszíni vonal a Kossuth utca északi végéből ágazott ki, a Flandorffer (Táncsics) utcában lévő csarnokhoz.

A megnyitóra a szombathelyi kocsikkal szinte teljes mértékben megegyező motor és pótkocsikat vásároltak a Roessemann & Kühnemann gyártól. Hat motorkocsit vásároltak, melyek 1-6-os pályaszámot kaptak, valamint két nyitott szekrényű nyári pótkocsit 11-12-es számon. A két pótkocsit - hasonlóan a szombathelyi átalakításhoz - még a megnyitás évében zártszekrényű motorkocsivá alakították át a pályaszám megtartásával. Így ezen kocsik jellegzetes eltérése csak az oldalablakok száma volt.

A soproni villamosvonalat 1923. május 31-én zárták be. Ekkor a villamosokat is selejtezték.

Képek a villamosvonalról

GySEV pályaudvar
Mátyás király utca
A villamosvonal végállomása a GYSEV pályaudvar előtt.
Az 1-es motorkocsi a Mátyás király útján, a háttérben a pályaudvar épülete.
Erzsébet utca
Erzsébet utca
A vonal a Deák téren keresztül érte el az Erzsébet utcát, ami párhuzamos volt a Mátyás király utcával.
A 12-es, pótkocsiból átépített motorkocsi az Erzsébet utca végén, elérve a Várkerületet.
Erzsébet utca
Várkerület
Az Erzsébet utca vége az 5-ös motorkocsival.
A Széchenyi téren végighaladva a vonal elérte a Pannónia szállót, ahol a szárnyvonal ágazott ki.
A képen látható a szárnyvonal felé induló, pótkocsiból átépített motorkocsi, míg a háttérben a fővonali kocsi közeledik.
Várkerület
Várkerület
A 2-es motorkocsi a Várkerületen, a Pannónia szálló elött.
A Várkerület. A vonal a Várkerületről az Újteleki utcába fordult, és innen ért a Kossuth utcába.
Kossuth utca
Kossuth utca
A Kossuth utca. Sopronban a villamoskocsik piros színűek voltak.
A Kossuth utcai kitérő a 4-es és az 5-ös motorkocsival.
A kocsiszín ehhez a helyhez közel helyezkedett el, a Flandorffer utcában.
Emléktábla
A villamos emléktáblája Sopronban.
 
vissza
 "Könnyebb találni sok embert, akik elég bölcsek ahhoz, hogy felfedezzék az igazságot, mint egyet, aki elég rettenthetetlen ahhoz, hogy mindenféle szembenállás ellenére is kiálljon érte."
\A. A. Hodge\
Felhasználónév
Jelszó
Összes Felhasználó : 4144